Uw belangrijkste vragen over ISDN beantwoord

Jaja, ISDN gaat verdwijnen. We zien het bericht overal voorbijkomen. Maar wat is ISDN eigenlijk (ook alweer)? Moet ik echt afscheid nemen van mijn relatief nieuwe telefooncentrale? Wat betekent het voor mijn organisatie en wat kan ik eraan doen? We stelden onze vragen aan Benjamin Lammerts, consultant bij Digisource.

Benjamin, we zien overal berichten verschijnen dat ISDN gaat verdwijnen. Maar wat is ISDN nou eigenlijk?
“De meeste mensen herinneren zich vast nog wel de jaren 90, waarin tegelijkertijd bellen en internetten via één telefoonlijn niet mogelijk was. ISDN werd in die jaren geïntroduceerd en was direct erg populair, omdat deze vorm van digitale telefonie ervoor zorgde dat gebruikers wel degelijk meerdere gesprekken en datadiensten konden voeren over een telefoonlijn.”

Waarom verdwijnt ISDN eigenlijk?
“Eigenlijk werd ISDN al onnodig op het moment dat breedband internet via de kabel en ADSL op de markt kwam. Toen kregen we ook nog eens VoIP-telefonie – waarbij men belt via het internet – dat niet alleen meer mogelijkheden biedt, maar ook nog eens goedkoper is. ISDN is daarom de afgelopen jaren flink onder druk komen te staan en het gebruik ervan is sterk afgenomen. Daarom is de keuze gemaakt om de dienstverlening van het ISDN-netwerk volledig te stoppen en vervangen voor VoIP.”

 Wat zijn die extra mogelijkheden van VoIP-telefonie dan?
“Je kunt gebruiken maken van extra functionaliteiten, zoals voicemail of doorschakelen. Zo is thuiswerken geen belemmering en schakelen collega’s gemakkelijk een telefoongesprek door naar de collega die onderweg is. En met een Vast-mobiel integratie maak je op je mobiele toestel gebruik van de functionaliteiten van de VoIP telefooncentrale. Dat biedt veel extra mogelijkheden: koppelen met bedrijfsapplicaties, gespreksopnames maken van zowel vaste als mobiele gesprekken en beschikbaarheid delen met collega’s. Je kunt zelf bepalen met welk nummer je uitbelt en hebt zelf controle over de scheiding tussen zakelijk en privé.”

Ik heb net een aantal jaar een nieuwe telefooncentrale, moet alles weg en plaatsmaken voor VoIP?
“Nee, gelukkig is dat niet nodig. Voor ondernemer die nog een relatief nieuwe telefooncentrale hebben staan, is er een tussenoplossing ontwikkeld. Een zogeheten “ISDN-trunk” zet een internetverbinding om in een verbinding voor de telefooncentrale. Zo kun je nog een periode gebruik maken van de nieuwe centrale.”

Wat kan ik nu het beste doen?
“Hoewel het soms lijkt alsof het iets negatiefs is dat ISDN verdwijnt, is het eigenlijk helemaal geen ramp. Integendeel, door te kiezen voor VoIP heb je meer mogelijkheden en betaal je minder. Die keuze is snel gemaakt toch? Ook de ISDN-trunk als tussenoplossing is een slim idee. Ondernemers die nog gebruik maken van ISDN kunnen contact met mij opnemen, dan kijken we samen naar de beste keuze.”

Meer vragen over de uitfasering van ISDN of advies van Benjamin? Neem contact met ons op!

Comments are closed.