Column Peter van Lent – ICT verandert. De vraag is: wat doe jij?

Eerder schreef ik het artikel ‘De ICT’er van de toekomst is geen techneut’. Allemaal leuk en aardig, maar hoe ga je hier als organisatie én als ICT’er mee om? Welke keuzes moet je maken en in welk tempo? Wanneer is die toekomst waarover we het hebben en hoe zorg je ervoor dat je er klaar voor bent?

Veel organisaties werken samen met een externe ICT-dienstverlener. Voorheen – en eigenijk nu nog steeds vaak – verscheen deze alleen ten tonele als er een probleem was of wanneer er iets geïnstalleerd moest worden. Het internet deed het niet, een collega was een wachtwoord vergeten, de server moest vervangen worden of er werd een werkplek gereedgemaakt voor een nieuwe medewerker. Op wat gemopper na – het internet doet het nóóit – ging dit eigenlijk altijd prima. Maar nu ICT een steeds crucialere rol speelt in bedrijfsprocessen, is er meer nodig dan een ‘brandjesblusser’ en een facilitator.

Helaas kun je er niet simpelweg vanuit gaan dat jouw bestaande ICT-dienstverlener moeiteloos meegaat in deze transitie. Je moet dus opnieuw bedenken bij welke ondersteuning jouw bedrijf het meest gebaat is. Natuurlijk is het alsnog belangrijk dat het internet werkt, maar jouw ICT’er moet ook in staat zijn om op strategisch niveau mee te denken met jouw organisatie. Welke rol moet ICT spelen in bedrijfsprocessen? Hoe kunnen werkzaamheden vereenvoudigd worden? Waar liggen kansen voor een efficiëntieslag? Op welke manier kunnen we met behulp van ICT de kwaliteit van producten en diensten verbeteren? Dit zijn vragen die je zelf waarschijnlijk niet kunt beantwoorden en waarbij je dus tijdig advies nodig hebt van een specialist.

Nodig daarom je huidige ICT-dienstverlener eens uit voor een gesprek dat verder gaat dan de werkzaamheden op korte termijn. Ga om tafel om te bespreken wat jouw bedrijfsdoelstellingen zijn en op welke manier ICT hierin kan ondersteunen. Waar sta je over vijf jaar en wat is daarvoor nodig? Dit betekent niet dat je in één keer je hele ICT-omgeving op z’n kop moet zetten, maar wel dat je weet welke strategische investeringen je komende jaren moet doen. En, niet onbelangrijk, of jouw huidige ICT-partij de juiste partner is.

Als je werkzaam bent als ICT’er betekent deze verschuiving ook een verandering voor jou. Want als de ICT’er van de toekomst geen techneut is, wat betekent dit dan voor jouw baan en plek in de branche? Natuurlijk gaat het niet zo zijn dat we allemaal eenheidsworsten krijgen die precies dezelfde skillset hebben. De ene ICT’er zal meer de focus hebben op techniek, terwijl de ander zich meer bezighoudt met advies.

Toch is het belangrijk om je te realiseren dat met de komst van steeds meer gestandaardiseerde producten, de volledige focus op techniek grotendeels verdwijnt. Onderzoek voor jezelf op welke manier je klaar kunt zijn voor jouw toekomst in het vak. Misschien volstaat een opleiding adviesvaardigheden, misschien wil je je juist verdiepen in bedrijfskunde om op die manier beter advies te geven. Ga hiervoor ook eens in gesprek met je werkgever, om te ontdekken welke kansen er zijn voor je en welke ruimte je hiervoor krijgt.

Er komen belangrijke jaren aan. Voor organisaties, ICT-dienstverleners en ICT’ers. De keuzes die we de komende jaren maken zijn cruciaal voor ons succes, concurrentiepositie en werkzaamheden. Als je er op tijd bij bent, is het een unieke kans om je rol duidelijk te bepalen. Dat we in een transitiefase zitten is duidelijk. Concurrenten gaan deze ook doormaken. De vraag is alleen: wat doe jij?

Peter van Lent

Comments are closed.