Column Peter van Lent: De ICT’er van de toekomst is geen techneut

Dat er een tekort is aan ICT’ers in Nederland is inmiddels geen geheim meer. De overheid, organisaties en scholen proberen uit alle macht om meer jongeren naar ICT-opleidingen te krijgen en bedrijven doen er alles aan om zij-instromers aan te spreken en medewerkers weg te kapen bij de concurrentie.

Tegelijkertijd zien we de branche in rap tempo automatiseren. Waar enkele jaren geleden system engineers dagen bezig waren met het installeren van een ICT-omgeving, worden er steeds meer standaardpakketten op de markt gebracht die in een handomdraai werkend zijn. De vraag die ontstaat is dan ook: hoe ziet die ICT’er van de toekomst eruit? Hebben we nog wel behoefte aan een schipvracht aan technici?

Het antwoord hierop lijkt ‘nee’ te zijn. Door de toenemende digitalisering werken steeds meer bedrijven in de Cloud en worden voormalig ‘analoge’ werkwijzen vervangen door applicaties en online programma’s. Daarmee is de rol van ICT van facilitator van organisaties veranderd in een van de hoofdspelers in bedrijfsprocessen.

Ook bij onze klanten zie ik deze verandering van onze rol als ICT-dienstverlener veranderen. We houden ons allang niet meer uitsluitend bezig met het installeren van servers en werkplekken, maar voornamelijk met de vraag op welke manier ICT de bedrijfsvoering kan optimaliseren. Deze optimalisatie zorgt namelijk voor verhoogde productiviteit, efficiëntie, klant- en medewerkerstevredenheid en een voorsprong op de concurrentie.

De behoefte die hiermee ontstaat is dan ook niet naar technici in hart en nieren. De werkzaamheden die zij altijd hebben vervuld, worden gestandaardiseerd en geautomatiseerd. Nee, we hebben behoefte aan mensen die de brug kunnen slaan tussen bedrijfsvoering en ICT. Adviseurs die snappen hoe bedrijfsprocessen werken en welke rol ICT hierin speelt. En die een stoel aan tafel krijgen als het gaat om strategische bedrijfsvoering.

Begrijp me niet verkeerd, de echte techneuten blijven onmisbaar voor het ontwikkelen en onderhouden van onze oplossingen. De verantwoordelijkheid die zij krijgen wordt alleen maar groter; bedrijven worden alsmaar meer afhankelijk van goedwerkende oplossingen. We moeten alleen breder kijken naar het tekort in onze markt en de kwaliteiten van de traditionele ICT’er en bedrijfskundigen samenvoegen.

 

Ook bij Digisource hebben we deze visie doorgezet. Het vinden van nieuwe collega’s was in 2018 niet eenvoudig, maar mede door het aannemen van bedrijfskundigen hebben we niet alleen ons tekort opgelost, maar ook nog eens een grote stap vooruit gezet. Het is soms makkelijk om ons blind te staren op oplossingen die we al jaren gewend zijn, maar de pijn die ontstaat op de arbeidsmarkt dwingt ons juist om broodnodige veranderingen te ondergaan. Een nieuwe visie die ons uiteindelijk alleen maar verder brengt.

Peter van Lent

 

Comments are closed.